سینماهای شیراز و فیلم های درحال اکران در آن ها

  • ۰
  • ۰

 

 

تاریخ سینما و دلداده سینما
همه آن‌هایی که لذت جمع‌آوری فیلم و بایگانی فردی را دارا هستند , از تماشای مجموعه مستند «آرشیو متروک» لذت میبرند . بایگانی ابژه‌ای است که از آدم , سوژه‌ای می‌سازد که خویش دوست داراست . سوژه‌ای که علایق و وابستگی خاطرات انسان را در تجسم بیرونی آن صورت‌بندی می کند و نام و نشان میبخشد . «آرشیو متروک» اگر‌چه قصه یک شخصیت است , البته بازنمایی یک تیپ نیز است ; تیپ علاقه فیلم‌ها که دلدادگی به‌این معشوق را از روش جمع‌آوری عکس‌ها و اشیای مرتبط با وی تجربه می نمایند .

احمد جورقانیان مظهر کلیه عشق و علاقه فیلم‌هایی است که خیر تنها از تماشای فیلم‌ها , که از جمع‌آوری و بایگانی آنها نیز لذت می برند . گویی نوعی شم مالکیت و کالا خویش کردن در بایگانی موجود هست که آن فیلم‌ها را به جنس و شیء گرانقدری بدل مینماید و صیانت از آن را نوعی وفاداری بدین معشوق تصویری!

«آرشیو متروک» داستان یک شیفته سینماست که گویی با سینما وصلت کرده! به گونه ای که مامان جورقانیان به وی می‌گفته : «پسرم , یکسری فیلم دیگر می بایست بخری تا سپس تزویج کنی!» در واقع سینما جایگزین همسر و همراه در معاش وی شده و گویی خرید هر فیلمی به تکامل وی در این طریق یاری می‌کرده .

«آرشیو متروک» در عین قصه ماجرا جورقانیان و چگونگی خرید و بایگانی نگاتیو فیلم‌ها , روایتی از مورخ سینمای دنیا نیز است ; روایتی از فیلم‌های اصلی مورخ سینما , هم‌چنین نمایش سکانس‌های برتر فیلم‌های اساسی مورخ سینما . مخاطب در زمان مجموعه مستند هم زمان با شنیدن خاطرات جورقانیان از فیلم‌ها بعضی از سکانس‌های حساس آن فیلم‌ها را هم می‌بیند . انگار مورخ سینما به حالت فشرده و اجمالی در درحال حاضر مرور چهره‌ای است . این تمهید به فیلم که فقط بر پایه ی گفت‌وگو و خاطره‌گویی سازه شده , نیز تنوع بصری می دهد و نیز ریتم مناسب‌تری تا از کسالت‌بار شدن خودداری نماید . به عبارت دیگر , فیلم واجد دو لایه کلیدی است که به موازات نیز و در یک درهم‌تنیدگی روایی پیش می رود . در عین این‌که معاش فردی و حرف‌های جورقانیان را قصه می نماید , مروری به مورخ سینما نیز داراست . مروری که می تواند هر دلداده سینمایی را به وجد آورد و چه بسا میل به تماشای مجدد را در آنها برانگیزد .

«آرشیو متروک» در بخش‌هایی به مورخ سینمای کشور‌ایران نیز می پردازد و بعضا از فیلم‌های موج نوی سینمای کشور ایران را مرور مینماید . خاطرات جورقانیان از حاشیه‌های نمایش فیلم‌ها در سینما هم یک حاشیه‌نگاری جامعه‌شناسانه ساخت می‌نماید که میتواند به مخاطب یاری دهد فیلم‌ها را در بستر تاریخی و اجتماعی آن بشناسد , یا این که به عنوان مثال با شیوه‌ها و موقعیت نمایش و نمایش در تاریخچه سینمای جمهوری اسلامی ایران آشنا شود . مجموعه مستند «آرشیو متروک» ادای فقاهتی به مورخ سینما و عاشقان سینماست .

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی